image

We provide, on this page, a collection of some of the scientific articles published by NEES’ researchers. If you have any trouble accessing any of these articles’ full text, please request us to send you the material through this email: nees@ic.ufal.br

Articles in Portuguese

Introdução à Informática na Educação baseada em evidências

MARQUES, L.; ISOTANI, S.; BITTENCOURT, I. Introdução à Informática na Educação baseada em Evidências. Jornada de Atualização em Informática na Educação, p. 90 – 113, 2019.

Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002975963

Informática na educação baseada em evidências: um manifesto

BITTENCOURT, I. I.; ISOTANI, S. Informática na educação baseada em evidências: um manifesto. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 26, n. 3, p. 108-119, 2018.

Disponível em: http://dx.doi.org/10.5753/RBIE.2018.26.03.108

Normativas para desenvolvimento e avaliação de tecnologias educacionais acessíveis

MARQUES, L. et al. Normativas para Desenvolvimento e Avaliação de Tecnologias Educacionais Acessíveis. Maceió, 13 e 14 de dezembro de 2018.

Disponível em: https://pnee.mec.gov.br/normativas

O papel do professor e do aluno frente ao uso de um software de geometria interativa: iGeom

ISOTANI, S.; BRANDÃO, L. O. O papel do professor e do aluno frente ao uso de um software de geometria interativa: iGeom. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 45, p. 165-192, 2013.

Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000100009

Análise exploratória sobre a abertura de dados educacionais no Brasil: como torná-los prontos para o ecossistema da Web?

Penteado, B.E., Bittencourt, I. I, Isotani, S. (2019). Exploratory analysis on the opening of education data in Brazil: how to improve the ecosystem of data on the Web? (Análise exploratória sobre a abertura de dados educacionais no Brasil: como melhorar o ecossistema de dados na Web?) Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE), 27(1), 175-195. DOI: 10.5753/RBIE.2019.27.01.175.
Disponível em:
www.researchgate.net/publication/332076608_Analise_exploratoria_sobre_a_abertura_de_dados_educacionais_no_Brasil_como_torna-los_prontos_para_o_ecossistema_da_Web

O papel do design de interação na construção de um modelo pedagógico na EaD utilizando jogos digitais

MELO, V. B. ; COSTA, C. J. S. A. ; SILVA, A. P. ; PIMENTEL, F. S. C. . O papel do design de interação na construção de um modelo pedagógico na EaD utilizando jogos digitais. Temática – Revista eletrônica de publicação mensal, v. 18, p. 240-255, 2022.

Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/61867

Articles in English

The State-of-the-Art on Collective Intelligence in Online Educational Technologies

  1. Tenório, S. Isotani, I. I. Bittencourt and Y. Lu, “The State-of-the-Art on Collective Intelligence in Online Educational Technologies,” in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 14, no. 2, pp. 257-271, 1 April 2021, doi: 10.1109/TLT.2021.3073559.

Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/9405446

Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework

Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K. et al. Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. Int J Artif Intell Educ (2021).

Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1

Homogeneous Group Formation in Collaborative Learning Scenarios: An Approach Based on Personality Traits and Genetic Algorithms

R. Sánchez, C. A. Collazos Ordóñez, M. Á. Redondo Duque and I. Ibert Bittencourt Santana Pinto, “Homogeneous Group Formation in Collaborative Learning Scenarios: An Approach Based on Personality Traits and Genetic Algorithms,” in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 14, no. 4, pp. 486-499, 1 Aug. 2021, doi: 10.1109/TLT.2021.3105008.

Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/9514462

Computational approaches for literacy of children with autism: a systematic mapping.

SILVA, LAIZA RIBEIRO; DA SILVA, ALAN PEDRO; ELIAS, NASSIM CHAMEL; ISOTANI, Seiji. Computational approaches for literacy of children with autism: a systematic mapping. INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS, v. 1, p. 1-11, 2020.

Disponível em:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10494820.2020.1780267?journalCode=nile20